BREDIK Automagazine - Zajímavosti

Systémy ABS a spol. 
Stejně, jako se mění celá auta, ani jejich podvozek už není tím, čím býval. Když se řekne ABS, možná se někomu nevybaví vůbec nic, většinou však všichni víme, že se jedná o antiblokovací systém brzd. 

Je to totiž jedna z mála zkratek, kterou používají všichni výrobci. 

Když nás zástupce vozů Mercedes-Benz pozval na letiště do Hoškovic, abychom si vyzkoušeli nejmodernější elektronické systémy brzd a podvozku v praxi, bylo ihned jasné, že se bude jednat o velmi poučný výlet. Právě Mercedes je totiž průkopníkem v nasazení elektronických systémů - vždyť vůbec první ABS bylo použito právě v mercedesu – jako příplatková výbava pro třídu eS. Psala se 70. léta... 

Antibloksystém ABS funguje tak, že ve chvíli, kdy řidič sešlápne brzdový pedál, elektronika zařídí, aby v takovém případě nedošlo k zablokování kol. 

Systém EDS - automaticky přibrzďuje kolo hnací nápravy ve chvíli, kdy se samo začne z různých důvodů protáčet - ať už vjede na led, nebo jen mokrou trávu za krajnicí. 

Systém MSR zasáhne v okamžiku, kdy začnete příliš brzdit motorem a na zledovatělém povrchu dojde ke ztrátě řiditelnosti. Zjistí-li MSR, že kola jdou do smyku, automaticky zvýší otáčky motoru. 

Systém ASR, označovaný často také jako TC, či TCS je vyspělejší formou EDS - narozdíl od něj dokáže regulovat prokluz více kol než jednoho a kromě brzdné síly umí ještě regulovat i otáčky motoru. 

I v případě ESP se stal Mercedes průkopníkem, i když tentokrát ne zcela dobrovolně: Poté, co se nový Mercedes třídy A převrátil při losím testu v rámci hodnocení vozů v soutěži Evropské auto roku, učinila automobilka vcelku radikální krok - totiž vybavila áčko, svůj nejmenší model tímto nákladným zařízením, což byl impuls i pro ostatní - aby se ESP objevilo i jinde, než jen v luxusních limuzínách. Ale ani tady ještě nejsme u konce - ESP má u výjimečných aut ještě svojí výjimečnou nadstavbu - tzv. aktivní podvozek. Citroën slovem Activa pojmenoval svého času i jeden z modelů Xantie, u Mercedesu se podobné zařízení jmenuje ABC. 

Aby toho ještě nebylo dost, systém ABS není jediná dostupná elektronika, jíž jsou vybaveny brzdy: Zkratka EBV, či EBD označuje úplně totéž - a sice přerozdělení brzdného tlaku v závislosti na zatížení jednotlivých náprav. 

Písmena BAS zase znamenají, že na palubě je tzv. brzdový asistent. V případě panického brzdění dokáže zvýšit brzdný účinek až o několik desítek procent. 

O tom, jak funguje auto s a bez uvedené elektroniky jsme se mohli přesvědčit na vlastní kůži - německý instruktor nás ve chvíli, kdy měly vozy odpojený ABS, nutil na fólii simulující náledí brzdit hlava nehlava, takže není divu, že se ABS dostalo do pozice jasného favorita. Povinně jsme museli vypínat ESP a jezdit poté losí testy, abychom se přesvědčili, že bez něj to sice jde, ale není to ono. 

Rozšíření elektronických systémů v automobilech zaznamenává v posledních letech obrovský rozmach - jejich ještě masovějšímu nasazení brání mnohdy vysoká cena jdoucí ruku v ruce s nedostatečnými výrobními kapacitami v závodech, kde se vyrábějí. Škoda jen, že u nás si stále ještě raději připlatíme na autorádio, než abychom investovali do obyčejného ABS. Na druhou stranu existuje nemálo typů aut, které si dnes už bez ABS nelze koupit a jistě není daleko doba, kdy bude ve standardní výbavě úplně každého auta.

článek je převzatý od ČT-pořad Jízda

www.czech-tv.cz/jizda