BREDIK Automagazine - Historie automobilek

REKLAMA  Bredik Metro: Pražské a světová metra, historie městské dopravy...

Historie závodu DACIA

Automobilový závod DACIA se nachází v městečku Colibasi, ve vzdálenosti 20 km od Pitesti a 110 km od hlavního města Bucuresti. Areál průmyslového závodu má již dlouholetou tradici. Během II. světové války sloužil areál pro výrobu vojenských letadel. V období roku 1952 - 1968 se v závodu vyráběly náhradní díly a součásti pro motorová vozidla a traktory.

         Dne 20. srpna 1968 opustil brány závodu první automobil DACIA 1110, ve spolupráci s francouzskou firmou RENAULT.

Spolupráce s francouzskou firmou RENAULT měla 4 etapy:

  1. montáž automobilu DACIA 1100 z originálních francouzských komponentů


  2. částečná výroba komponentů ve spolupráci s rumunskými firmami


  3. integrace výroby motorů, převodovek a náprav


  4. výroba karoserií

         V roce 1969 na základě licence RENAULT 12 byla zahájena výroba osobního automobilu DACIA 1300 Berline a v roce 1970 DACIA 1300 Break, která byla postupně integrována v Rumunsku.

V období roku 1970 - 1995 byla škála výrobků rozšířena o další automobily DACIA:

  • 1972 - Dacia 1300 Ambulance

  • 1975 - Dacia 1302 Pick-Up

  • 1982 - Dacia 1304 Pick-Up a Drop-Side

  • 1989 - Dacia 1320 Hatch-Back

  • 1989 - Dacia 1304 King-Cab

  • 1990 - Dacia 1325 Liberta

  • 1992 - Dacia 1307 a 1309 Double Cabine

  • 1995 - Dacia Nova 523

  • 1997 - Dacia Nova 524

         Výroba automobilů DACIA se výhradně uskutečňuje v Rumunsku, více než 50% ze součástí se vyrábí přímo v Colibasi. V červenci r. 1999 firma Renault odkoupila od Fondu národního majetku majoritní podíl akcií společnosti Automobile DACIA s.a., a vrátila se tak po 30 letech na pozici vlastníka.