BREDIK Automagazine - Historie automobilek

REKLAMA  Bredik Metro: Pražské a světová metra, historie městské dopravy...

 DE TOMASO

Pro Alejandra De Toma­so byly automobilove zavody obrovskou vásni. Prvniho závodu se účastnil v rodné Argentine na Bugatti Type 35. Psal se rok 1945 a jezdci bylo teprve sedmnáct let. Roku 1955 zvitězil za volantem Maserati A6GCS v závodě, který vedl 1000 kilometrü z Buenos Aires. Poté opustil vlast a zamířil do Evropy. Našel zaměstnání jako zkušebni jezdec společnosti Osca a poznal pohádkově bohatou americkou závodnici Eli­zabeth Haskellovou, s níž se oženil. (S1ečna Haskellová by­la blízkou příbuznou jednoho ze zakladatelů General Motors.) Závodů se pak účastnil spo­lečně se svou manželkou. Hojnost finančních prostředků tomuto Argentinci umožnila roz­hodnout se pro výrobu vlastníchh automobilů. Jeho roztěkaná povaha však způsobovala, že se pouštěl stále do nových projektů, aniž řád­ně dokončil plány předchozi. Seznam jeho prototypů je příliš dlouhý. De Tomaso se zaměřil jak na sportovni vozy, tak na závodni monoposty formule 1. Výrazný úspěch zaznamenal s ná­vrhem vozu Pantera, který prodal koncernu Ford. Při budováni svého impéria ziskal ne­bo jen dočasně vlastnil řadu výrobců auto­mobilů, motocyklů a karosáren: společnosti Ghia, Vignale, Maserati, Jnnocenti a Benelli. Pod názvem De Tomaso vznikly dva vozy pro dlouhé cesty: Čtyřdveřové Deauville a dvoudveřové Longchamps. Deauville vzni­kl podle návrhu amerického designéra Toma Tjaardy, jehož otec vytvořil mimo jine zname­nité projekty rovněž tvary Lincolnu Zephyr pro ameriekého Forda. Karoserie Deauville i Longchamps se vyráběly v italské karosárnë Ghia, kde Tjaarda pracoval ye funkci vedou­cího návrháře V souladu s tehdejšími zvyklostmi sloužily k pohonu obou limuzin De Tomaso velkoobjemové americké motory, v tomto případě značky Ford. Š1o o vidlicové osmiválce zdvihoveho objemu 5796 cm3 o maximálnim výkonu 198,6 kW při 5600 ot./min Deauville se řadil k drahým automobilům a na jeho výbavě se nešetřilo. Mel samočinnou převodovku, klimatizaci, dřevem vykládanou přístrojovou desku a kožené čalounění. Longchamps se po mechanické stránce shodoval s typem Deauville Zákaznici však mohli volit mezi samočinnou převodovkou CruiseOMatic a pětistupňovou převodovkou mechanickou. Obě auta byla velmi rychlá, ručičky jejich rychloměrů se zastavily až kolem hodnoty 230 km/h. I při těchto rychlostech se však oba automobily snadno ovládaly.