BREDIK Automagazine - Autokatalog

REKLAMA  Bredik Metro: Pražské a světová metra, historie městské dopravy...

Seat Tango

Italský designér Walter de Silva, kterého přebral Alfě Romeo španělský Seat, se opravdu snaží. Po sportovním kupé, pojmenovaném po latinskoamerickém tanci Salsa, vytvořil nyní studii Tango, což je malý roadster vskutku emotivních tvarů. Více než jednotlivé křivky popisovat a komentovat je v tomto případě lepší se nechat opájet jejím pozorováním, protože tento koncept ukazuje, že v automobilovém designu ještě rozhodně nebyly vyčerpány všechny nápady.Tango překvapí poměrně vysokou přední částí a nízkým čelním sklem, tvary kapoty a předních světlometů jsou podobné těm u salsy a podle našich informací by se měly mnoho napovědět o vzhledu chystané třetí generace typu Ibiza. Ta se představí s největší pravděpodobností již na jaře příštího roku v Ženevě. Tango také ibizu připomíná svými kompaktními vnějšími rozměry - je dlouhé 3685 mm a široké 1714 mm. Také výška pouhých 1181 mm je jedna z nejmenších mezi obdobnými sériovými automobily současnosti.
       Také podvozek konceptu Tango je identický s tím, který chystaná ibiza dostane (a který je shodný s tím u Škody Fabia a nově také u nového Volkswagenu Polo). Pro potřeby designérů a konstruktérů však byl jeho rozvor zkrácen na 2200 mm a zatímco vpředu zůstaly vzpěry McPherson, vzadu je namísto vlečených ramen nová náprava se samořiditelným efektem.
       Koncept bude mít tedy stejně jako sériové výrobky koncernu Volkswagen pohon přední nápravy, pod jeho kapotou ale nečekejte ani čtyřventilovou čtrnáctistovku z fabie, ani motor 1.6 16V z Pola a dokonce ani dvoulitr s 85 kW. Pohonnou jednotku si totiž tango vypůjčilo od vozů o kategorii výš, a ani zde zrovna "netroškařilo" a sáhlo rovnou po přeplňované osmnáctistovce. Kupodivu se ale nespokojilo ani se 110 kW, ale stalo se po Octavii RS, Audi TT a Leonu 4 dalším sporťákem se motorem o výkonu 132 kW. Co bude takový výkon dělat s 1150 kg vážícím roadsterem, napovídá zrychlení z nuly na 100 km/h za 7 sekund a největší rychlost 235 km/h.

 seta00.jpg (24395 bytes) seta20.jpg (21925 bytes) seta21.jpg (16505 bytes) seta50.jpg (16585 bytes) seta80.jpg (17239 bytes)


       Konstrukce tanga vychází ze zkušeností španělské značky z automobilového sportu, zejména pak z vývoje Seatu Ibiza WRC. Karoserie je z lehkého kompozitního plastu a pod ní se nachází trubkový rám, svařený z hliníkových slitin.
       Interiér se nese ve sportovním duchu, a je i přes svou jednoduchost velmi esteticky ztvárněný. Daleko zajímavější je však jeho uspořádání. Sedadla jsou totiž pevně uchycená v rámu karoserie, takže s nimi není možné pohybovat ani podélně, ani výškově. Podle požadavků řidiče je ale možné elektricky nastavovat pedály, volant a dokonce i palubní přístroje(!) Ani zavazadlový prostor není vyřešen tak, jak bychom to čekali. Jeho funkci totiž přebírají dvě schránky za ochrannými oblouky sedadel.
       Tím ale inovace Seatu Tango nekončí. Přední světlomety jsou sestrojeny tak, že v závislosti na natočení předních kol samočinně přestavují tak, že v zatáčkách osvětlují větší plochu vozovky. Mlhovky jsou tvořeny diodami a koncové svítilny zase svazkem optických vláken, která mění intenzitu záření podle množství světla v okolí.

 

Motor

1,8T/132 kW

Druh

zážehový přeplňovaný

Zdvihový objem (cm3)

1794

Válce/ventily na válec

4/5

Max. výkon (kW/ot)

132/5500