BREDIK Automagazine - Historie automobilek
REKLAMA  Bredik Metro: Pražské a světová metra, historie městské dopravy...
Historie automobilky ZETKA

Za necelých 12 let vyrobila téměř 8 000 aut s písmenem Z na chladiči. Zetky měly mnoho příznivců a představovaly velkou konkurenci zavedeným automobilkám.

Vynikaly strohým a účelným designem, jednoduchostí, snadnou opravitelností a dobrými materiály. Zbrojovka byla první továrna, která dokázala udělat auto tak, aby byly veškeré součástky kdykoliv nahraditelné.

Klikni pro velký obrázek...

ZAJÍMAVOSTI

1. listopadu 1924 zahájili ve Zbrojovce výrobu vozu Disk - prvního automobilu s 2-dobým motorem v Evropě. Jako všechny začátky, i tento start byl těžký. S automobilovou výrobou neměli zbrojováci žádnou zkušenost.

Vůz stonal od samého narození. Továrna byla závislá na řadě subdodavatelů, kteří komplikovali výrobu a zaměstnanci o autu rýmovali: "Disk nám sežral zisk." Správní rada proto dospěla k jedinému možnému závěru: Chceme-li vyrábět auta, musíme postavit automobilku.

Fotografie ze začátku renovace od p. Šobáně, www.classic-car.cz

Automobil Z 4, rozpadlý rám

z4-renovace.jpg (44782 bytes)

Představám o voze lidovém a levném nejlépe vyhověl návrh tehdy 25-letého ing. brněnské techniky František Makrleho. V dubnu 1925 představil vozík s pracovním označením Z 26, z něhož během několika měsíců vznikla Z 18 - proslulá jako nezničitelné auto.

  • Toto auto děda koupil r. 1930 jako ojetý vůz přímo ze Zbrojovky. Rozvážel v té době margarin po Drahamské vrchovině. Měl zaměstnavatele, u kterého jezdil s motocyklem a ten mu řekl, že s motocyklem už nepůjde reprezentovat firmu, že si musí koupit auto. Tak si koupil tuto Zetku.

Je až s podivem na kolik ing. Makrle předběhl svou dobu. Ve srovnání s Pragou Picollo byla Z 18 výkonnější a rychlejší. Byl to také první sériově vyráběný 2-dobý automobil v Evropě. Nadšená správní rada rozhodla, že stroj dokonale vyzkouší.

Bývalý letec Karel Stohanzel byl pověřen jediným úkolem: vůz nešetřit a vyhledávat nejobtížnější terény. Stohanzel naložil auto spoustou náhradních dílů a 8. září 1925 se sám vydal na strastiplnou cestu přes alpské průsmyky a italské dolomity a křížem-krážem Evropou.

Ujel bez vážnějších poruch 16 500 km. Představíme-li si tehdejší silnice, uvědomíme si kvality testované Zetky. Jezdec sám o tom napsal: "Proti Tatře je Zetka ve výkonu stejná. Proti vozům např. Citroen, Austin, Peugeot je vůz daleko lepší. V Brně 29. října 1925."

Propagační cesty potom vedly do Bagdadu nebo za polární kruh a v r. 1928 Zetka 18 zvítězila v alpské soutěži. Motor je 2-taktní 2-válec o obsahu 1 000 ccm, výkon 18 koní, vodou chlazený, 3-stupňová převodovka, náhon na zadní kola bez diferenciálu, bržděny jsou pouze zadní kola lankovýma brzdama, ruční brzda je pouze na 1 kolo.

Klikni pro velký obrázek...

Klikni pro velký obrázek...

Auto se vyrábělo nejprve jako osobní se 4-sedadlovou otevřenou karosérií a lehkou plátěnou střechou. Později se karosérie modernizovaly. Velmi žádanou a oblíbenou verzí vozu byl Valník o nosnosti 1/2 t. Typu Z 18 bylo do r. 1930 vyrobeno celkem 2 510 ks, z toho asi 1 000 dodávek. Byl to ideální vůz pro živnostníky, vyráběl se v této verzi, ale nejoblíbenější byl Valník.

Ten si oblíbili živnostníci pro jednoduchost a spolehlivost. Kam vjelo, odtud odjelo bez problémů. Pokračovatel Z 18 vůz Z 9 se narodil do hospodářské krize. Těžké, drahé a pomalé auto, ale zase pohodlné a spolehlivé. Při výkonu 22 koní dosahoval rychlosti 75 km / hod. a spotřeboval 12 l / 100 km.

Automobilka stála po neúspěchu Z 9 před krachem. Bylo nutné přijít s novou koncepcí. Pod vedením ing. Odstrčila a Voženílka vzniklo první čs. auto s pohonem předních kol - Z 4. Vůz o výkonu 22 koní byl inspirován koncepcí lehkého vozu a poprvé se představil v dubnu 1933 na Pražském autosalónu.

"Továrny na motorová vozidla obeslaly letos výstavu nebývalým počtem automobilů. Srovnání cizích značek s našimi domácími zjistíme, že československá automobilová výroba není pozadu za cizinou. V mnohém a zvláště ve výrobě lidového vozu ji dokonce předčí."

Silná čtyřka - jak zněl tehdejší reklamní slogan - vzbudila zaslouženou pozornost. Velmi příznivá cena - 22 000 korun přispěla k husarskému kousku automobilky, kde vůz vymysleli, zkonstruovali a vyrobili za 7 měsíců! První sérii 500 ks prodali ještě dříve, než je vyprodukovali.

Zetky s pohonem předních kol se staly šlágrem a továrně se podařilo uštědřit konkurenci tvrdou ránu. Aero 30 mělo být vyrobeno až za rok a Jawa Minor existovala teprve na papíře. V r. 1934 zvítězily v soutěži 1 000 mil československých mezi Prahou, Brnem a Bratislavou rychlostním průměrem 92 km / hod.

Zetky slavily i společenské úspěchy. V Praze vznikl Z-klub majitelů Zetek a jejím členem byl i Vlasta Burian. Silničním bratrem Z 4 se v r. 1935 stal typ Z 5, zvaný Expres. Tento pozoruhodný vůz poháněný 2-dobým 4-válcem disponoval výkonem 40 koní a jezdil rychlostí 130 km / hod.

Klikni pro velký obrázek...

I ve Zbrojovce cítili uspokojit poptávku po lidovém voze. Zvláště, když se Z 4 dalším zdokonalováním prodražovala. V r. 1935 se takovým autem stala Z 6, řečená Hurvínek. Tatra měla svoji Hadimršku, Škodovka svou Lidušku, i Hurvínek vyšel vstříc zákazníkům cenou - 19 800 korun i spotřebou 8 l / 100 km. Karosérie Z 6 patří mezi průkopnická díla československého automobilového designu 30. let.

Před 2. sv. válkou u nás pracovalo 8 automobilek. Jen zn. Tatra, Škoda i Praga by i dnes snesly toto označení. Pro ostatní firmy byla výroba automobilů vedlejší činností. Ani Zbrojovka v Brně nebyla výjimkou. Automobily tvořily necelých 10 % obratu, ale dělníci a technici pracovali na tomto programu s chutí. Byli na úspěch vozů velmi hrdí.

Produkce aut v moravské metropoli dosáhla velmi slušné úrovně. Až válečné nebezpečí a stavba pohraničních opevnění ukončily 15. října 1936 výrobu vozů s písmenem Z na chladiči. Po válce bylo zkušeností bohatě využito při zavádění výroby traktorů Zetor, ale to už je jiná historie.